-->

#WALI ALLAH # Balasan Orang Yang Menghina Waliyullah

Post a Comment

Balasan Orang Yang Menghina
Waliyullah
Dari Abu Hurairah ra, berkata:
Rasulullah Saw bersabda:
Sesungguhnya Allah Swt telah
berfirman, “Barangsiapa memusuhi
wali-Ku (kekasih-Ku), sungguh Aku
telah menyatakan perang terhadapnya,
dan tidaklah seseorang bertaqarrub
kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih
Aku sukai daripada hal-hal yang telah
Aku fardhukan. Dan tidaklah seseorang
hamba terus menerus bertaqarrub
kepada-Ku dengan amalan-amalan
sunnah hingga Aku mencintainya. Dan
apabila Aku telah mencintainya, jadilah
Aku pendengarannya yang ia gunakan
untuk mendengar dan penglihatannya
yang ia gunakan untuk melihat dan
tangannya yang ia gunakan untuk
berjuang dan kakinya yang ia gunakan
untuk berjalan. Dan jika ia meminta
kepada-Ku pasti Aku akan
memberinya, dan jika ia minta
perlindungan kepada-Ku pasti Aku
memberinya perlindungan.” (HR. al-
Bukhari)
ﺀﺍﺰﺟ ﻦَﻣ ﻯﺩﺎﻋ ﺀﺎﻴﻟﻭﺃ ﻪﻠﻟﺍ
ﺝﺮﺧﺃ ﺮﻛﺎﺴﻋ ﻦﺑﺍ ﻦﻋ، ﺶﻤﻋﻷﺍ :ﻝﺎﻗ ﻁّﻮﻐﺗ
ﻞﺟﺭ ﻰﻠﻋ ﻦﺴﺤﻟﺍ ﺮﺒﻗ ﻲﻠﻋ ﻦﺑ ﻲﺿﺭ ﻪﻠﻟﺍ
ﺎﻤﻬﻨﻋ ،ّﻦﺠﻓ، ﻞﻌﺠﻓ ﺢﺒﻨﻳ ﺎﻤﻛ ﺢﺒﻨﺗ ّﻢﺛ ﺏﻼﻜﻟﺍ
ﺕﺎﻣ ﻪّﻧﺇ ﻊﻤُﺴﻓ ﻩﺮﺒﻗ ﻲﻓ ﺢﻴﺼﻳﻭ ﻱﻮﻌﻳ
ﺔﻔﻴﺤﺻ) ﻦِﻣ 174 ﺡﺮﺷ ﺡﺮﺸﺑﺭﻭﺪﺼﻟﺍ ﻝﺎﺣ
ﻰﺗﻮﻤﻟﺍ ﺭﻮﺒﻘﻟﺍﻭ (ﻲﻃﻮﻴﺴﻠﻟ
ﻦﺑ ﻥﺎﻤﻴﻠﺳ:ﺶﻤﻋﻷﺍ ﻥﺍﺮﻬﻣ ﺶﻤﻋﻷﺍ
،ﻱﺪﺳﻷﺍ ﺔﻘﺛ ﻲﻓ ،ﺚﻳﺪﺤﻟﺍ ،ﺙّﺪﺤُﻣ ﺔﻨﺳ ﺕﺎﻣ
148
ﺔﻳﺮﺠﻫ
Al Hafidz Ibnu Asakir meriwayatkan dari
al ‘amasy dia berkata: ada seorang laki-
laki buang air besar di atas kuburan
Sayyidina Al Hasan bin Ali RA (cucu
Baginda Nabi SAW), tak lama kemudian
dia menjadi gila dan menggonggong
seperti anjing. kemudian setelah ia
mati terdengar dari kuburannya suara
melolong dan berteriak-teriak.
(hal 174 dari kitab Syarh ashudur Al
Hafidz Al Suyuthi)
Al ‘amasy adalah Sulaiman bin Mihron
al asadi, tsiqoh (dipercaya) muhaddits
wafat tahun 148 hijriah


Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter